Wat motiveert ons?
In de standaard bedrijfskundige theorieƫn gaat men uit van straffen en belonen (carrots & sticks) om het gewenste gedrag van medewerkers te verkrijgen. Uit meerdere onderzoeken, waaronder onderzoek van gerenommeerde economische universiteiten zoals MIT, blijkt echter dat dit alleen werkt bij simpele taken waarbij je altijd dezelfde handelingen en beslissingen wilt. Duurzaamheid vraagt echter om creativiteit, innovatie en het flexibel kunnen reageren op wat de stakeholders en de maatschappij vragen. Dit gedrag, waarbij medewerkers zelf nadenken en bijdragen, krijg je niet met carrots & sticks. Sterker nog, het blijkt averechts te werken. Uit onderzoek van Dan Pink blijkt dat een inspirerend doel waar je aan bij kunt dragen; autonomie om zelf bij te dragen en ontwikkeling waarmee je je eigen vaardigheden kun ontwikkelen essentiƫle elementen zijn voor het motiveren van medewerkers. In al onze engagementtrajecten vormen deze elementen, samen met de gouden cirkels van Simon Sinek het fundament van onze aanpak.
Laat je inspireren door deze animatie van Dan Pink op onze inspiratiepagina